Sean Marx Norén – Min luftfartsreise
Hvordan det hele startet
Da jeg var barn, jobbet både mamma og pappa på Stockholm Arlanda Airport for SAS. Deres skiftende arbeidstider gjorde at lillebroren min og jeg ofte tilbrakte tid i Sky City, hvor vi spiste lunsj eller middag mens vi så fly ta av og lande. Det tok ikke lang tid før dette miljøet tente en tidlig fascinasjon for luftfart—noe foreldrene mine raskt merket og støttet.
Min flyutdanning
Jeg vil alltid være takknemlig for det utrolige teamet ved OSM Aviation Academy som hjalp meg fra “Zero to Hero.” Jeg begynte med svært lite kunnskap, og takket være deres profesjonelle og støttende opplæringsmiljø, jobber jeg nå for drømmeselskapet mitt. Utdanningen jeg fikk der formet virkelig piloten jeg er i dag.

En dag i livet som SAS-pilot
En typisk dag starter med å kjøre til flyplassen og parkere på P45. Jeg går til crew-basen og møter kapteinen min. Sammen går vi gjennom værmeldingen, flygeplanen, relevante NOTAM-er, og bestemmer passende drivstoffmengde. Deretter briefes kabinbesetningen, og vi går ut til flyet for å starte dagen.
Ingen dager er like. Noen er lange med flere etapper og ender med innsjekk på hotell i en vakker europeisk by. Andre er korte og tar oss rett tilbake til Arlanda. Variasjonen er en av tingene som gjør dette yrket så spennende.
Hva er noen av de største utfordringene i jobben?
Uforutsigbarheten. Som jeg nevnte—ingen dager er like. Det er så mange ulike komponenter som spiller inn i hver flyvning—fra bakketjenester og drivstoffylling til besetningskoordinering og catering. Ting går ikke alltid etter planen, og du må være klar for alt. Og selvsagt—den kanskje største utfordringen er å motstå fristelsen til å fylle kamerarullen med bilder fra cockpit!
Håndtering av lengre flyvninger og tretthet
Selv om jeg ennå ikke har fløyet langdistanse med SAS, opererer vi noen lengre ruter til Sør-Europa som kan være krevende. Jeg prøver å få 7–8 timer med god søvn og være bevisst på kostholdet. Og når det trengs, hjelper en god kopp kaffe (eller to).
Minneverdige flyopplevelser
Det har vært mange!
-
- Under mitt solo langdistanseflyvning med OSM gjorde jeg en lav overflyvning på Arlanda og fløy over hjembyen min Alsike, Knivsta i en Cessna 172—et uforglemmelig øyeblikk.
- Etter flyskolen leide jeg en DA40 og fløy fra Västerås til Visby med kjæresten min for en perfekt helgetur.
- Da jeg fløy Fokker 50, fraktet jeg en gang Skellefteå AIK sitt hockeylag til Örebro og fikk se kampen med mannskapet før vi fløy dem tilbake—en utrolig morsom tur.
- Min første SAS-flyvning til London Heathrow i en Airbus A320 står også ut. Vi landet på rullebane 09R med 15–20 fly i kø for avgang, inkludert en Emirates A380. Og for å toppe det hele—det er fortsatt min beste landing i A320 så langt!


Hvordan har luftfartsbransjen endret seg siden du startet?
Selv om jeg bare har fløyet siden 2021, har jeg allerede sett endringer. Da jeg ble ferdig utdannet i april 2023, var det få jobbmuligheter. Nå, i 2025, er det tydelig at bransjen er i vekst igjen etter utfordringene med COVID-19, og mange selskaper rekrutterer igjen!
Vanlige misforståelser folk har om å være pilot
Du trenger ikke perfekte karakterer for å bli pilot! Så lenge du oppfyller opptakskravene og består opptaksprøvene, er du godt i gang.
En annen vanlig misforståelse er at vi alltid er borte fra hjemmet. I virkeligheten er mange av oss hjemme mer enn folk tror.
Hvilket råd vil du gi til noen som ønsker å bli pilot?
Aldri. Gi. Opp.
Utfordringer er en del av reisen, og jeg har hatt min del. Men hvis du stadig minner deg selv på hvorfor du startet, vil du finne styrken til å fortsette. Tro på deg selv og stå på.
Hva er det beste med jobben din?
Utsikten fra kontoret mitt og muligheten til å reise verden rundt. Å jobbe med ekte profesjonelle og oppleve ulike kulturer, både i cockpit og under layovers, er noe jeg setter stor pris på. Denne jobben er en velsignelse, og jeg er utrolig stolt av å kunne kalle det mitt yrke.
Hvordan navigerer du livet som SAS-pilot?
Jeg lærer fortsatt noe nytt hver eneste dag på jobb. Mangfoldet i operasjonene—fra korte flyvninger til Umeå til lengre turer over Alpene til Roma—holder hverdagen spennende og variert. Jeg ser virkelig frem til fremtiden i SAS og nyter hvert øyeblikk i luften med Airbus A320.