Utdanning & Karrierestart
Hvordan formet utdanningen ved OSM deg som pilot?
For meg var utdanningen ved OSM en av de mest utfordrende, men også mest givende opplevelsene jeg har hatt. Det å balansere ATPL-teori med flygetrening presset meg til det ytterste — noen ganger kunne jeg bruke timer på å forberede en flyvning, for så å gå rett over til intense studiesesjoner til eksamen. Det var en konstant balansegang, men det lærte meg utholdenhet.
OSM formet meg til en pilot som kan håndtere press, holde seg rolig under stress og prioritere effektivt. Når du håndterer en så krevende timeplan, lærer du raskt å tilpasse deg, holde fokus og ta avgjørelser når det gjelder. Disse ferdighetene har fulgt meg videre, og de har gjort en stor forskjell i hvordan jeg opptrer både i og utenfor cockpit.
Hvorfor valgte du å gå på OSM, og hva gjorde at du søkte Norwegian?
En av de første grunnene til at jeg valgte OSM, var beliggenheten. Det å være nær hjemme noe som gjorde det lettere å holde fokus og bakkekontakt i en så intensiv periode. Men viktigere var jeg tiltrukket av skolen på grunn av de sterke anbefalingene og det profesjonelle ryktet den hadde i luftfartsbransjen. Mulighetene som fulgte med OSMs partnerskap med store flyselskaper gjorde det også til et klart valg for meg. Jeg så det som et sted som kunne åpne reelle dører for karrieren min.
Å søke Norwegian føltes som et naturlig steg. Jeg har alltid vært mer tiltrukket av kortdistanseflyvninger i Europa. Tempoet, variasjonen i destinasjoner, og de hyppige avgangene og landingene gjør hver dag interessant. Norwegian skilte seg også ut som et selskap der piloter trives med å bli værende over tid. Det har den skandinaviske hjemlige følelsen, men tilbyr samtidig et dynamisk og utfordrende miljø, spesielt med destinasjoner som Tromsø og Svalbard. Og selvfølgelig, muligheten til å starte som styrmann på 737 var en stor bonus.
Hva var den vanskeligste delen av pilotutdanningen ved OSM, og hvordan overvant du den?
Ærlig talt, det vanskeligste var ikke nødvendigvis selve flygingen eller eksamenene, men å finne balansen mellom livet og studiene. I starten hadde jeg ingen anelse om når jeg burde stoppe å lese. Det var alltid noe mer å lære eller forberede, og jeg endte ofte opp med å presse meg selv altfor hardt uten å ta pauser. Etter hvert innså jeg at å brenne seg ut ikke hjalp meg i det hele tatt. Jeg måtte lære meg å trekke meg tilbake, ta en pustepause og faktisk hvile. Da jeg først fant den balansen, ble alt mye lettere. Jeg var skarpere, mindre stresset, og begynte til og med å nyte treningen mer. Det var en tøff lærdom, men en som gjorde en stor forskjell.
Hvordan forberedte tiden ved OSM deg på hverdagen i et flyselskap?
Selvsagt lærer du det åpenbare å fly et fly, kommunisere med ATC og følge prosedyrer. Men det som virkelig forberedte meg på hverdagen i et flyselskap, var å håndtere endringer i siste liten og å ta avgjørelser selv når du er sliten eller ting ikke går helt etter planen, noe som er ganske vanlig i jobben. En viktig ting var også å utvikle bedre sosiale ferdigheter. Du flyr med forskjellige instruktører som alle har sine egne undervisningsstiler, noe som speiler hvordan det er å fly med ulike kapteiner.
Hva er ett råd som har fulgt deg gjennom karrieren?
Et råd som virkelig har satt seg hos meg, er at alle gjør feil – det som teller er hvordan du håndterer dem. I luftfarten er det lett å være hard mot seg selv når noe ikke går perfekt, men det å lære å legge det bak seg, ta lærdommen og gå videre er helt avgjørende.
Hva er den største forskjellen mellom å fly som student og å fly som pilot i et flyselskap?
På flyskolen er det nesten alltid noen som veileder deg, og du forventes å stille spørsmål og lære. I flyselskapet er du fortsatt en del av et team, men du forventes å kjenne oppgavene dine og utføre dem profesjonelt. Du begynner også å tenke utover selve flygingen, å gjøre reisen smidig for passasjerene, holde tidsskjemaet og samarbeide effektivt med besetningen. Det er et stort skifte i både ansvar og tankesett.

Livet som Norwegian-pilot
Hvordan ser en dag i livet til en Norwegian pilot ut?
En dag i Norwegian starter som regel hjemme, med å gjennomgå dagens flyvning(er), sjekke været, NOTAMs, ruten og selvfølgelig drivstoffplanlegging. Når det er gjort, møtes besetningen i crew-rommet, hvor kapteinen og jeg diskuterer hvor mye drivstoff vi ønsker å ta med og går gjennom alt som kan påvirke operasjonen, som MELs. Deretter har vi en felles briefing med kabinbesetningen før vi alle går ut til flyet for å starte flyvningen.
Hva er en minneverdig opplevelse du har hatt i karrieren din som Norwegian-pilot?
En av de mest minneverdige opplevelsene jeg har hatt så langt var å fly inn til Ajaccio lufthavn i Frankrike. Innflygingen der er omgitt av fjell, med skarpe svinger og en bratt finale, det holder deg virkelig skjerpet. Det er en type innflyging som tester både ferdigheter og beslutningstaking, og som minner deg på hvor viktig presisjon og forberedelser er. Det var både utfordrende og utrolig givende. Og utsikten er selvfølgelig fantastisk.
Hva er din favoritt rute å fly, og hvorfor?
Jeg liker alltid å fly tilbake til Arlanda. Det er en kjent flyplass, og jeg kjenner prosedyrene godt, noe som gjør operasjonen smidig. I tillegg er det alltid fint å avslutte en arbeidsdag nær hjemme.
Hvordan forbereder du deg til en tidlig morgen eller sen kveldsflyvning?
Alt handler om planlegging dagen før. Jeg prøver å organisere måltider, trening og sosiale planer slik at det er nok tid til skikkelig hvile. God søvn er nøkkelen, men for de aller tidligste eller sene flyvningene hjelper det ærlig talt også med litt koffein. Det viktigste er å være godt forberedt, både mentalt og fysisk, slik at jeg møter opp fokusert og klar.
Hva er en del av jobben du tror flystudenter kanskje ikke forventer?
Flystudenter innser ofte ikke hvor mye fleksibilitet og samarbeid jobben krever. I tillegg til selve flygingen, er det å jobbe med planleggingsavdelingen for å håndtere roster en viktig del av å holde alt i gang. Å lære å tilpasse seg disse utfordringene hjelper deg å vokse som profesjonell pilot og gir et godt grunnlag for karrieren videre.
Hvordan har det å fly for Norwegian påvirket flystilen eller beslutningstakingen din?
Å fly for Norwegian har lært meg å være tilpasningsdyktig og fokusert, spesielt når man flyr en stor jet inn på korte rullebaner og i fjellterreng. Du lærer virkelig å sette teorien bak CRM ut i praksis.

På insiden av Norwegian
Har du noen tips til piloter som vurderer å søke Norwegian?
Norwegian opererer en del unike og krevende flyplasser, spesielt i Nord-Norge, hvor du flyr 737 inn på korte rullebaner og håndterer tøffe vinterforhold. Det er verdt å tenke over om det er en type flyging du er komfortabel med. Sørg også for å friske opp MCC-treningen før opptaket. Det vil være svært nyttig og hjelpe deg til å føle deg tryggere gjennom prosessen.
Hva ser Norwegian etter i en pilot?
Norwegian ser etter piloter med riktig innstilling, mennesker som er profesjonelle, lagorienterte og enkle å samarbeide med. Gode kommunikasjonsevner og en positiv holdning kommer langt, spesielt i et flermannsmiljø. De setter pris på ydmykhet og vilje til å lære, uansett erfaringsnivå. Det å være rolig, respektfull og tilpasningsdyktig gjør en stor forskjell, ikke bare i cockpiten, men også i hvordan du representerer selskapet som helhet.
Hvilke stillinger starter piloter vanligvis i hos Norwegian (styrmann, secon officer osv.)?
Så vidt jeg vet starter de fleste piloter i Norwegian som styrmenn (First Officers). Etter min kjennskap finnes det ingen second officer stillinger.
Hvordan var type rating hos Norwegian, måtte du betale for den, og var det bindingstid?
Type rating hos Norwegian var fullt sponset av selskapet, noe som var et stort pluss. Til gjengjeld er det en bindingstid på to år, noe som er ganske standard. Selve treningen var intens, men svært givende.
Hva er noen av fordelene ved å bli pilot i Norwegian?
Fordelene inkluderer å være en del av en kjent skandinavisk kultur, selv om man er basert i utlandet. Å fly 737 gir en flott mulighet til å fortsette å utvikle seg. I tillegg er det variasjon i roster-valgene, for eksempel å jobbe 5 dager på og 4 dager av, eller ha en mer variabel turnus.
Hva vil du si til dem som starter sin luftfartsreise?
Jeg vil si, ikke glem å nyte de små øyeblikkene. Flyskolen kan føles overveldende, det er mye teori, stramme tidsplaner og mye å følge opp. Det er lett å bli fanget i stresset. Men ta deg tid innimellom til å sette pris på hva du faktisk driver med, du flyr fly og forfølger drømmen din. Det er en unik reise, og den går fort.