I dag er jeg styrmann på ATR-72. Det er et to-motors turbo-prop fly som kan bære opp til 70 passasjerer på kortere turer. Jeg og mine glade kollegaer gjør dette de fleste dager i Scandinavian Airlines sine farger. Hvis du skal reise med fly mellom Arlanda og Visby, eller Arlanda og Kalmar, så kan det godt hende at jeg er piloten som flyr.
Si ifra til fly betjeningen for å si hei.
Dette er utsikten på et vanlig kveldsskift. Det er en utsikt jeg kan se ved hjelp av gode kontaktlinser.
For ikke så mange år siden så lurte jeg selv på om jeg noen gang kunne bli pilot.
Når jeg gikk på ungdomsskolen så begynte jeg å myse når jeg satt for langt bak i klasserommet. Jeg slet med å se veiskilt, finne nøkler jeg hadde lagt fra meg og hadde vanskeligheter med å se hvem som vinket til meg fra andre siden av gaten.
Det var ingen tvil. Jeg trengte briller.
Det var ikke noe gøy å innrømme det. Jeg hadde drømt om en karriere som pilot og hadde hørt at hvis man hadde problemer med synet så kunne det være en vanskelig drøm å følge. Til tross for dette hadde jeg bestemt meg for å søk og gi det en sjanse, og håpet at synet mitt var godt nok.
Når tiden kom for å søke så valgt jeg OSMAA og fylte ut min Pilot Aptitude Test (en psykologisk evaluasjon). Det neste steget var den medisinske evaluasjonen som jeg tok i Stockholm. Til min store lettelse fikk jeg alle testene godkjent, inkludert synstesten, men jeg ble beordret til å skaffe meg briller og bruke de mens jeg flyr. Neste steg: flygertrening!
MEDISINSK UNDERSØKELSE
Den initiale medisinske undersøkelsen man tar for å kunne bli kommersiell pilot er veldig grundig. Testen tar en hel dag hvor du møter på forskjellige spesialister som alle vurderer helsen din og hvorvidt du er fit to fly.
Min dag så slik ut:
- Ved ankomst: Jeg måtte fylle ut en generell helseerklæring. Jeg ble spurt en rekke spørsmål om min egen, i tillegg til, min families helse status. Dette inkluderte relativt enkle spørsmål som om jeg tar noen medisiner, om det er familiehistorikk med høyt blodtrykk og om jeg har noen allergier.
- Generell helsesjekk: Helseerklæringen ble fulgt av en generell helsesjekk. En lege så over erklæringen min, spurte meg noen oppfølgingsspørsmål og gjorde en enkel sjekk. Dette inkluderte å sjekke refleksene mine og å lytte til lungene og hjertet mitt i bl.a.
- ECG: Hjertet mitt ble sjekket med en ECG/EKG. Dette gjøres ved at man får festet elektroder til overkroppen og at legen sjekke den elektriske aktiviteten i hjertet. Blodtrykket mitt ble også sjekket.
- Lungefunksjonstest: Lungekapasiteten og -funksjonaliteten ble testet ved at jeg måtte blåse hardt gjennom et smalt rør. Dette måler det totale lungevolumet, i tillegg til funksjonaliteten av respirasjonssystemet.
- Blod/urinprøve: En normal blod- og urinprøve ble avgitt for å sjekke generell helse.
- Synstest: Du blir satt fremfor et vanlig bilde med bokstaver og blir bedt om å lese (eller gjette) så mange du klarer. Hvis det behøves vil optikeren be deg om å se gjennom en maskin som kan korrigere synet. Ved å gjøre dette kan de sjekke om synet er «godt nok» for en pilot. Mer om dette senere.
- Fargeblindhetstest: Man må også gjennomføre den kjente fargeblindhetstesten Ishiria-test. Her ser du et eksempel, klarer du å se hvilket tall som står her?
- Hørselstest: Du blir satt i et lydtett rom med høretelefoner på deg. Hver gang du hører en tone i høretelefonene så må du trykke på en knapp. Dette er en veldig vanlig hørselstest.
- Det er flere tester man kan måtte gjennomføre om legen mener at det er nødvendig. For eksempel en grundigere sjekk av hjertet eller ekstra blodtester ved en senere anledning.
Det er nå et par år siden jeg gjennomførte denne undersøkelsen, og reglene og kravene endres stadig. På grunn av det så kan din helseundersøkelse være litt annerledes. Jeg måtte også gjennomføre en epilepsitest og de målte øyetrykket mitt, tester som har vært fjernet og brakt tilbake opp gjennom årene.
HVA ER IKKE LOV?
Så, hva kan være årsaker til at du ikke passerer den medisinske undersøkelsen? Generelt sett så har legene rom for å gjøre sine egne vurderingen på sitt ekspertiseområde. Dette betyr at det er umulig å lage en generell liste av tilstander som hindrer deg fra en karriere som pilot.
Det er dog noen vanlige tilstander som ofte er sett på som diskvalifiserende. Disse tilstandene finner du i de offisielle reglene og derfor er det mulig å gi litt mer informasjon.
- Allergier og astma: Vanlige allergier er ikke diskvalifiserende. Hvis du ofte tar medisin så må du kanskje endre, bytte eller slutte med de medisinene før du kan starte flytjeneste (mange allergimedisiner kan gjøre deg trøtt). Astma kan være diskvalifiserende og dette evalueres på individuell basis.
- Nedsatt hørsel: Hørselen din bør være «normal». Det er ingen krav som sier at man må ha perfekt hørsel (score høyest på en hørselstest). Men det finnes ganske strenge krav når det kommer til hørsel som du kan lese om selv. Det er en lenke til den offisielle lovboken på slutten av denne blogposten.
- Syn: Det er ingen krav om å ha perfekt syn uten korrigering. Synskravet er gitt for KORRIGERT syn. Det faktiske kravet er at man klarerer å lese 1.0 med begge øyne og minst 0.7 på hvert individuelt øye. Hvis du klarer å lese rundt 2/3 ned på en bokstavplakat betyr det at du angivelig har 1.0 syn (klarer du å lese kun den første linjen betyr det at du har 0.1 syn). Det er flere krav for synet som kan være av betydning, men persepsjon er vanligvis ikke et problem hvis det lar seg
- Korrigere med briller eller linser.
- Astigmatisme: Hvis du lider av astigmatisme så kan det være diskvalifiserende. Det spørs på tilstandsgraden. Jeg lider av astigmatisme som lar seg korrigere ved hjelp av linser.
- Psykologiske tilstander: Reglene stipulerer: «kandidater skal ikke ha noen medisinsk historie eller klinisk diagnose av noen psykiatrisk sykdom eller funksjonshemming, tilstand eller lidelse, akutt eller kronisk, medfødt eller ervervet, noe som sannsynligvis vil forstyrre sikker utøvelse av privilegiene av gjeldende lisens (er).»
- Epilepsi/sanseorgan: Epilepsi er normalt diskvalifiserende. Det er en vei utenom som lar deg bli vurdert, det er hvis du ikke har hatt noen symptomer eller brukt medisin for epilepsi de siste årene, men det er ukjent for meg om dette faktisk blir praktisert. Problemer med sanseorganene/vestibulærsystemet kan være diskvalifiserende og blir vurdert på individuell basis.
- Kroppsfasong/høyde: Det blir gjort en vurdering av din generelle helse når det bestemmes om du er fit to fly. Det er ingen max/min høyde i luftfarten lenger (i hvert fall ikke praktisert her i Sverige), men det finnes ergonomiske hensyn man må vurdere selv. Luftfartøy er laget for den gjennomsnittlige populasjonen. OSMAA anbefaler at du besøker skolen og prøver å sitte i et av flyene våre (du er velkommen på alle våre Pilot Open Days). Når det er sagt, så har jeg kollegaer i alle høyder og det går som oftest bra. Overvekt, derimot, kan være et problem
«JEG TRENGER BRILLER FOR Å FLY»
Jeg ville ikke gått om bord en flymaskin uten kontaktlinsene mine. Det er stor sjanse for at jeg hadde hatt problemer med å komme meg opp trappen uten dem. Jeg er også ganske allergisk, spesielt om sommeren.
Siden jeg begynte å fly så har jeg måtte bytte til en annen allergimedisin som er godkjent for bruk når man flyr, og jeg må alltid ha med meg et ekstra par briller i bagen min. Dette er lovpålagte krav fra luftfartsmyndighetene i tilfelle hovedbrillene mine blir ødelagt, eller hvis jeg skulle miste en linse.
Hvert år må jeg dra til flylegen for å gjøre en årlig undersøkelse. Dette inkluderer en sjekk og oppdatering av min generelle helsestatus, ny synssjekk, blod- og urinprøve. Jeg må også dra til optikeren hvert andre år for å sjekke astigmatismen min. Bortsett fra dette så jobber og flyr jeg uten noen større endringer i livet mitt.
Spørsmål?
Les mer om de offisielle reglene.
Start på side 181 og les under «Class 1».