Logo

Meny

Fem ting du bør vite om Diamond DA42

Alle studentene som utdanner seg til pilot på OSMAA i dag, sluttfører utdanningen sin på DA42. Våre Diamonder er, akkurat som våre Skyhawker, utstyrt med G1000, noe som gjør overgangen fra en-motors Cessna til to-motors Diamond smidig.

DA42 er et slankt karbonkompositt fly fra det kanadisk-østerrikske selskapet Diamond Aircraft. OSM Aviation Academy begynte å bruke Diamond DA42 i 2013. Det erstattet da vårt forrige to-motors-fly, Beechcraft Duchess. Alle studentene som utdanner seg til pilot på OSMAA i dag, sluttfører utdanningen sin på DA42. 

Våre Diamonder er, akkurat som våre Skyhawker, utstyrt med G1000, noe som gjør overgangen fra en-motors Cessna til to-motors Diamond smidig. Når du setter deg i setet på Diamonden så kjenner du allerede knappene og skjermene fra alle timene i Cessnaen, som er supert!

Selv om det er noen likheter mellom Cessnaen og Diamonden så er det mange ting som skiller dem, og jeg har listet noen av de viktigste tingene her. 

FEM TING SOM SKILLER DIAMONDEN FRA CESSNA SKYHAWK:

1. To motorer

diamond-d42-on-runway-ready-to-takeoff-website-image

Den største forskjellen på Cessnaen og Diamonden er at Diamonden har to motorer. Med to motorer har du alltid en reserve om en motor skulle svikte i luften. I motsetning til hva folk flest tror, så kan alle passasjerfly fly med en motor avskrudd eller ødelagt, og det kan også DA42. 

 

2. Joysticken

black-and-white-with-color-focus-on-instruments-website-image

Diamonden styres med en joystick, noe som gir en annen følelse enn i Cessnaen. Det er viktig å være rolig i bevegelsene når man flyr med joystick fordi den gjør flyet mer følsomt. 

 

3. Flydøren

flight-instructor-and-student-pilot-in-the-diamond-d42-website-image

Flydøren er en av grunnene til at jeg har kikket på DA42 helt siden jeg begynte å lære å fly. Å stige inn i cockpiten og lukke flydøren akkurat som Tom Cruise i Top Gun er noe jeg alltid har villet prøve 😉 

Fra spøk til alvor, flydøren med gjennomsiktig tak er fantastisk når man flyr visuelt. Men den er ikke ideell i regnvær. Da må man være rask inn i cockpit så interiøret og instrumentene ikke blir gjennomvått. 

 

4. Autopiloten

Autopiloten er et godt verktøy for å frigjøre arbeidskapasitet i cockpit. Men man skal være forsiktig, for autopiloten er bare en datamaskin og den gjør bare akkurat det du ber den om. 

For å unngå ubehagelige overraskelser må du vite nøyaktig hva du har trykket inn i systemet før du skrur på autopiloten. 

 

5. Inntrekkbart understell

diamond-da-42-retractable-gear-student-and-instructor

Det er ikke alle småfly som har inntrekkbart understell, men det har DA42. Piloten kan trekke inn og sette ut understellet fra cockpit. 

Når de tre indikasjonslysene i cockpiten lyser grønt (ett lys for hvert hjul), kan du trygt lande flyet. 

I tillegg til de manuelle sjekkene man gjør før landing, er det et integrert varslingssystem som gir beskjed til pilotene hvis flyet flys i landingskonfigurasjon uten hjulene ute. 

 

Fly trygt!

Del på: