Opplæring og Karrierebegynnelse
Hvordan formet utdanningen din ved OSM deg som pilot?
ATPL-teorien var noe av det mest krevende jeg har gått gjennom. Å finne den mest effektive måten å studere på mens man gjør lange dager og samtidig kombinerer det med flytrening var tøft! Når jeg ser tilbake på det nå, har arbeidsmoralen min utviklet seg, og jeg liker virkelig å se tilbake på hvor mye vi alle jobbet. Det skapte en ny standard for hvordan jeg jobber, og jeg vet nå at jeg kan få til mye mer enn jeg først trodde.
Hvorfor valgte du å gå på OSM, og hva gjorde at du søkte hos Brussels Airlines?
Jeg valgte OSM på grunn av den blandede treningsformen som kombinerer teori og flyving. Det var også et eventyr å utforske Skandinavia med C172-fly utstyrt med moderne glass cockpit, samtidig som jeg lærte om en ny kultur.
Jeg søkte hos Brussels Airlines fordi det er nær hjemstedet mitt, og jeg liker nettverket deres veldig godt. Å fly til avsidesliggende destinasjoner, men også til travle Lufthansa Group-destinasjoner, var noe jeg virkelig ønsket å utforske og lære mer om. Som pilot bestemmer jobben din i stor grad hvordan livsstilen din blir, og etter å ha undersøkt Brussels Airlines fant jeg ut at det var riktig match for meg.
Har du noen minneverdige opplevelser fra tiden din på OSM?
Absolutt! Første solo-flyging er selvfølgelig en av de mest minneverdige opplevelsene. Å fly et fly alene for første gang gir en utrolig følelse av mestring. Men i tillegg til de personlige flyopplevelsene; selv om det høres klisjé ut, så er det å møte mennesker som blir venner – og senere dele våre prestasjoner sammen – noe som fortsatt i dag er veldig verdifullt for meg.
Søknads- og vurderingsprosess
Hva slags hjelp fikk du til vurderingsprosessen hos Brussels Airlines?
Jeg friska opp ATPL-teorien, studerte flyselskapet og prøvde å forberede meg så godt som mulig på de psykometriske og logiske testene. Egne notater og erfaringer hjalp meg å komme tilbake inn i teorien, og det ga meg mer selvtillit før det tekniske intervjuet. Å diskutere temaene fra HR-intervjuet med kollegaer fra OSM ga meg også bedre innsikt i hvilke spørsmål jeg burde stille meg selv.
Har du noen tips til piloter som vurderer å søke hos Brussels Airlines?
Forberedelse = Nøkkelen!!!
En av de viktigste egenskapene en god pilot har, er å forberede seg på mulige scenarioer. Lær om flyselskapet, frisk opp ATPL-teorien og prøv å svare ærlig på noen nøkkelspørsmål som “Hvorfor Brussels…” “Hva er mine styrker / svakheter…” osv.

Karriereutvikling og innsikt i bransjen
Hvilke endringer i luftfartsbransjen har du lagt merke til i din tid som pilot?
Å starte flyutdanning under pandemien er kanskje en av de største endringene vi har sett i luftfarten. Da jeg begynte på OSM, var det ingen som var sikre på hvordan luftfarten ville se ut om noen år. Nå, i 2025, har luftfarten gjort et komplett comeback!
Selv om pandemien var et ekstremt eksempel, vil luftfartsbransjen alltid være i endring. Enten det er økonomien eller andre faktorer, vil svingninger skje – men det er viktig å holde fokus på målet ditt. Hvis du vil bli pilot, ikke la andre overbevise deg om at «nå» ikke er riktig tidspunkt. Da vi startet, sa noen at luftfarten aldri kom til å komme tilbake – og jeg er glad jeg fulgte drømmen min!
Hva er den største forskjellen mellom å fly som student og å fly som pilot i et flyselskap?
For meg er det de ytre faktorene som gjør forskjellen; å håndtere passasjerer, samarbeide med gate agent/redcap og å jobbe sammen med crewet og flyselskapet (OCC og vedlikehold). For eksempel er det ganske vanlig at gate agenten kommer inn under klargjøringen og spør om noe relatert til en passasjer eller drivstoffet du vil fylle. I begynnelsen kan det være distraherende, men det gjør det også morsommere! Hver flyvning har nye utfordringer, og du lærer noe nytt hver gang!
Livet som pilot i Brussels Airlines
Hvordan ser en typisk dag ut for en pilot i Brussels Airlines?
Før jeg drar til flyplassen, sjekker jeg EFB-en (iPad) og ser på flightplan, drivstoff, NOTAMs, flystatus og været. Etter å ha fått et godt mentalt bilde av hvordan dagen kommer til å se ut, kjører jeg til flyplassen. Det er også mulig å gjøre dette i loungen på flyplassen hvor man kan forberede seg sammen med andre dersom man har spørsmål.
Etter å ha kommet til flyplassen og gått gjennom sikkerhetskontrollen, er det på tide å finne flyet og møte crewet for dagen (eller de neste dagene hvis vi skal på tur). Kapteinen og jeg tar en beslutning om drivstoff, og vi diskuterer punktene jeg har sett på hjemme. Det avtroppende crewet gir oss en kort briefing om flyet, og så er det vår tur! Vi begynner å sette opp flyet, og før du vet ordet av det, har boarding startet og klokken tikker 🙂
Vi tar av og lander på destinasjonen – flyvningene kan variere fra korte til over 4 timer, noe som gir en morsom og variert destinasjonsliste.
Passasjerene går av og nye går om bord kort tid etter, og prosessen starter på nytt! Vi flyr tilbake til Brussel hvor vi enten stenger flyet helt ned eller møter nytt crew (avhengig av tid på døgnet). Og i morgen gjør vi det igjen!
Hvordan påvirker timeplanen din balansen mellom jobb og fritid? (fast eller fleksibel plan?)
I Brussels Airlines har du en fleksibel turnus, men du kan komme med ønsker for å tilpasse den til en livsstil du trives med. For meg liker jeg ettermiddags- og kveldsflyvninger med en god miks av overnattinger og tid hjemme. Turnusen din har stor innvirkning på hverdagen, og jeg er glad for at jeg i Brussels Airlines faktisk kan tilpasse deler av turnusen etter egne preferanser!
Hvordan forbereder du deg til en flyvning i Brussels Airlines?
Vær: Hvordan er været nå og senere, både på avgangs- og ankomstflyplassen, og underveis? Må vi fly rundt vær?
Flyplass: Hvor kjent er jeg med flyplassen, hvilke rullebaner er i bruk, hvor parkerer vi?
Flyet: Hvilket fly skal jeg fly i dag? Det kan være en A319, A320 ceo eller neo – hva er status på mitt fly? Er det MEL-elementer eller andre faktorer som påvirker dagens operasjon? Er det noe jeg må informere kabinpersonalet om, f.eks. et toalett som ikke virker?
NOTAMs: Er det viktige meldinger jeg bør vite om før vi flyr et sted? For eksempel, en rullebane som er under oppussing kan være relevant – også på alternativflyplassen.
Drivstoff: Alle disse faktorene leder til dette punktet. Hvor mye drivstoff skal vi ta? Jeg prøver alltid å ha et tall klart før jeg diskuterer det med kapteinen. Jo bedre jeg har forberedt meg, jo mer kan jeg bidra!

Innsiden av Brussels Airlines
Hvilke stillinger starter piloter vanligvis i hos Brussels Airlines (First Officer, Second Officer osv.)?
For tiden starter de fleste som First Officer på A32F. Avhengig av tidligere erfaring kan startlønnen variere.
Hvordan var type ratingen din hos Brussels Airlines?
Som min andre typerating føltes det ganske likt. Brussels Airlines tilbyr type rating internt, noe som gjorde det morsomt å allerede møte mange kollegaer i selskapet. Etter teoridelen startet simulatorøktene, som jeg hadde i Madrid, Amsterdam og Brussel.
Jeg opplevde at MCC-treningen i OSM var veldig nyttig for typeratingen – det gir en god innføring og man får en følelse av hvordan simulatorøktene fungerer. Etter typeratingen kommer base-treningen – første gang man faktisk flyr flyet i virkeligheten!
Hva er noen av fordelene ved å bli pilot i Brussels Airlines?
Å fly til mange destinasjoner med overnattinger i ulike storbyer er noe jeg virkelig liker. En dag flyr vi ‘bare’ til en destinasjon og tilbake med en A319, og neste dag kan det være en A320neo til Stockholm med overnatting. Miksen gjør det morsomt og variert!
Når du har vært i selskapet en stund, kan du også få muligheten til å fly langdistanse med A330 – hovedsakelig til Afrika og Amerika.
En liten bonus: Å bli pilot i Brussels Airlines betyr også at du blir en del av Lufthansa Group og Star Alliance, og du får rabatterte billetter med de fleste av partnerflyselskapene.