Kursoversikt

Enten du starter om høsten eller våren, vil du innen 20–24 måneder motta alle nødvendige sertifikater for å starte din karriere som flypilot (CPL ME/IR med frosset ATPL).

Kursplan for januar:

Når du starter kurset i januar, vil de to første semestrene bestå av teoretisk undervisning i Blokk 1, etterfulgt av VFR-trening. Deretter fortsetter du med Blokk 2 av teoretisk undervisning. De to siste semestrene vil begynne med Blokk 3 av teori, deretter IFT-trening, og avsluttes med Fase 5 MCC/APS.

Kursplan for august:

Hvis du starter i august, vil de to første semestrene bestå av teoretisk undervisning (ATPL-teori). Etter at teoridelen er fullført, vil du starte flytrening i fase 1–5. VFR-trening vil være i fase 1–3, etterfulgt av IFT-trening i fase 4. Den siste flytreningen vil være i fase 5 med MCC/APS.

Kursplan for april:

Strukturen for april-klassen er fortsatt under utvikling, men alle vil starte med Blokk 1 før de begynner å fly.

Uansett om du starter om høsten eller våren, vil du gjennomføre de samme teoretiske fagene og flytreningen. Dette sikrer at du får alle nødvendige lisenser for å starte din karriere som pilot i et flyselskap.

Propell fly som står ute
Innsiden av fly

Den teoretiske delen

Den teoretiske opplæringen er delt inn i tre blokker, hvor hver dekker ulike emner som er essensielle for pilotutdanningen. Hver blokk bygger på den forrige, noe som sikrer en strukturert og grundig læringsopplevelse.

Block 1

  1. Principles of Flight
  2. Meteorology 
  3. Air Law 
  4. Communications
  5. Knowledge, Skills, and Attitudes

Block 2

  1. Airframes, Systems & Powerplants
  2. Radio Navigation
  3. Human Performance and Limitations
  4. General Navigation
  5. Knowledge, Skills, and Attitudes

Block 3

  1. Mass & Balance 
  2. Performance 
  3. Instrumentation
  4. Operational Procedures 
  5. Flight Planning and Monitoring 
  6. Knowledge, Skills, and Attitudes
OSM ansatte, fly og studenter
OSM ansatte, fly og studenter

Flyprogram

OSM Aviation Academy sitt flyprogram består av fem faser, designet for å utvikle ferdighetene dine fra grunnleggende flymanøvrer til avanserte operasjoner i luftfarten.

Fase 1, 2 & 3 (VFR-trening):

Fokuserer på grunnleggende flygeferdigheter, med utgangspunkt i de fire fundamentale flymanøvrene – stigning, nedstigning, sving og rettlinjet flyging. Studentene lærer deretter avgang og landing før de gjennomfører sin første solo-flyvning.

  • Fase 2 forsterker ferdighetene med repetisjon, ekstra solotrening og nattflyging.

  • Fase 3 innebærer flyplanlegging, navigasjon, langdistanseflyvninger (CC) og solo-langdistanseøvelser for å bygge selvtillit i lengre flyvninger.

Fase 4 (IFR-trening – C172/DA42 & B737NG Sim):

Introduserer instrumentflyging (IFR), hvor studentene lærer å fly i og over skyene, gjennomføre instrumentinnflyginger og operere utelukkende ved hjelp av cockpit-instrumenter. Treningen inkluderer B737-simulatorøkter og Supervised Pilot in Command (S.P.I.C.)-øvelser. Studentene går videre til fler-motors og komplekse flyoperasjoner, med fokus på nødprosedyrer og håndtering av unormale situasjoner.

Fase 5 (B737NG Sim – APS/MCC):

Dekker Airline Pilot Standard (APS) og Multi-Crew Cooperation (MCC), som er essensielle for overgangen til flyselskapene. Treningen vektlegger Crew Resource Management (C.R.M.), flynavigasjon (F.N.) og operasjonelle utfordringer. Studentene deltar i Line-Oriented Flight Training (L.O.F.T.), hvor de simulerer realistiske flyselskapsscenarier for å styrke samarbeid og beslutningstaking.

I tillegg fullfører studentene Advanced Upset Prevention and Recovery Training (A-UPRT) for å oppfylle EASA-kravene for kommersielle piloter. Dette inkluderer trening på unormale flystillinger, steiling og spinn-recovery-teknikker. Etter bestått vurdering kan kandidatene fortsette til Type Rating og Operator Conversion Courses, avhengig av flyselskapenes etterspørsel etter B737- og B787-piloter.

 

 

Widerøe fly