
Kontakt Informasjon:
OSM Aviation Academy
Peder Thomassons gate 12
4836 Arendal, Norway
Phone: +47 417 70 007
Email: info@flyosm.com
Enten du starter om høsten eller våren, vil du innen 20–24 måneder motta alle nødvendige sertifikater for å starte din karriere som flypilot (CPL ME/IR med frosset ATPL).
Når du starter kurset i januar, vil de to første semestrene bestå av teoretisk undervisning i Blokk 1, etterfulgt av VFR-trening. Deretter fortsetter du med Blokk 2 av teoretisk undervisning. De to siste semestrene vil begynne med Blokk 3 av teori, deretter IFT-trening, og avsluttes med Fase 5 MCC/APS.
Hvis du starter i august, vil de to første semestrene bestå av teoretisk undervisning (ATPL-teori). Etter at teoridelen er fullført, vil du starte flytrening i fase 1–5. VFR-trening vil være i fase 1–3, etterfulgt av IFT-trening i fase 4. Den siste flytreningen vil være i fase 5 med MCC/APS.
Strukturen for april-klassen er fortsatt under utvikling, men alle vil starte med Blokk 1 før de begynner å fly.
Uansett om du starter om høsten eller våren, vil du gjennomføre de samme teoretiske fagene og flytreningen. Dette sikrer at du får alle nødvendige lisenser for å starte din karriere som pilot i et flyselskap.
Den teoretiske opplæringen er delt inn i tre blokker, hvor hver dekker ulike emner som er essensielle for pilotutdanningen. Hver blokk bygger på den forrige, noe som sikrer en strukturert og grundig læringsopplevelse.
Block 1
Block 2
Block 3
Fokuserer på grunnleggende flygeferdigheter, med utgangspunkt i de fire fundamentale flymanøvrene – stigning, nedstigning, sving og rettlinjet flyging. Studentene lærer deretter avgang og landing før de gjennomfører sin første solo-flyvning.
Fase 2 forsterker ferdighetene med repetisjon, ekstra solotrening og nattflyging.
Fase 3 innebærer flyplanlegging, navigasjon, langdistanseflyvninger (CC) og solo-langdistanseøvelser for å bygge selvtillit i lengre flyvninger.
Introduserer instrumentflyging (IFR), hvor studentene lærer å fly i og over skyene, gjennomføre instrumentinnflyginger og operere utelukkende ved hjelp av cockpit-instrumenter. Treningen inkluderer B737-simulatorøkter og Supervised Pilot in Command (S.P.I.C.)-øvelser. Studentene går videre til fler-motors og komplekse flyoperasjoner, med fokus på nødprosedyrer og håndtering av unormale situasjoner.
Dekker Airline Pilot Standard (APS) og Multi-Crew Cooperation (MCC), som er essensielle for overgangen til flyselskapene. Treningen vektlegger Crew Resource Management (C.R.M.), flynavigasjon (F.N.) og operasjonelle utfordringer. Studentene deltar i Line-Oriented Flight Training (L.O.F.T.), hvor de simulerer realistiske flyselskapsscenarier for å styrke samarbeid og beslutningstaking.
I tillegg fullfører studentene Advanced Upset Prevention and Recovery Training (A-UPRT) for å oppfylle EASA-kravene for kommersielle piloter. Dette inkluderer trening på unormale flystillinger, steiling og spinn-recovery-teknikker. Etter bestått vurdering kan kandidatene fortsette til Type Rating og Operator Conversion Courses, avhengig av flyselskapenes etterspørsel etter B737- og B787-piloter.
OSM Aviation Academy
Peder Thomassons gate 12
4836 Arendal, Norway
Phone: +47 417 70 007
Email: info@flyosm.com