Enten du starter om høsten eller våren, vil du innen 20–24 måneder motta alle nødvendige sertifikater for å starte din karriere som flypilot (CPL ME/IR med frosset ATPL og FAA).
Opplæringen din vil starte i USA med grunnleggende flyging etterfulgt av avansert flyging. Etter at du har fullført flygetreningen i Amerika, vil du returnere til Norge for å fortsette med ATPL-teori frem mot ATPL-eksamenene. Deretter går du videre til UPRT-trening, etterfulgt av CPL/ME/IR ferdighetsprøven. Programmet avsluttes med Airline Pilot Standard-kurset (APS/MCC), som forbereder deg til din første cockpit i et flyselskap.
Når du starter kurset i januar, vil de to første semestrene bestå av teoretisk undervisning i Blokk 1, etterfulgt av VFR-trening. Deretter fortsetter du med Blokk 2 av teoretisk undervisning. De to siste semestrene vil begynne med Blokk 3 av teori, deretter IFT-trening, og avsluttes med Fase 5 MCC/APS.
Hvis du starter i august, vil de to første semestrene bestå av teoretisk undervisning (ATPL-teori). Etter at teoridelen er fullført, vil du starte flytrening i fase 1–5. VFR-trening vil være i fase 1–3, etterfulgt av IFT-trening i fase 4. Den siste flytreningen vil være i fase 5 med MCC/APS.
Strukturen for april-klassen er fortsatt under utvikling, men alle vil starte med Blokk 1 før de begynner å fly.
Uansett om du starter om høsten eller våren, vil du gjennomføre de samme teoretiske fagene og flytreningen. Dette sikrer at du får alle nødvendige lisenser for å starte din karriere som pilot i et flyselskap.
Den teoretiske opplæringen er delt inn i tre blokker, hvor hver dekker ulike emner som er essensielle for pilotutdanningen. Hver blokk bygger på den forrige, noe som sikrer en strukturert og grundig læringsopplevelse.
Block 1
Block 2
Block 3
OSM Aviation Academy sitt flyprogram består av flere faser, designet for å utvikle ferdighetene dine fra grunnleggende flymanøvrer til avanserte operasjoner i luftfarten.
Grunnleggende flyging: Lær flygingens fundament, solo-flyging, nattflyging, flygeplanlegging og navigasjon på tvers av landegrenser.
Avansert flyging – enmotors/flermotors & simulator: Overgang til instrumentflyging, flermotors-operasjoner, simulatortrening og nødprosedyrer.
Oppfriskningsflyging & UPRT: Studentene gjennomfører også Advanced Upset Prevention & Recovery Training (A-UPRT) i henhold til EASA-standarder, inkludert stall, spinn og uvanlige stillinger. Oppfriskningsflyging er tilvenning til europeisk luftrom og forberedelse før skill test.
Simulator – APS/MCC: Trening i flyselskapets operasjoner med flerbesetningssamarbeid, ressursstyring i cockpit og realistiske scenariobaserte øvelser (LOFT).
Resultat: Kandidatene er klare for Type Rating og Operator Conversion Courses i flyselskap, typisk på B737 eller B787.